|
||||||||
|
De albums met jazzmuziek worden bij ‘Rootstime’ meestal deskundig gerecenseerd door collega Jan van Leersum. Het verheugt me dan ook zeer dat ik hier ook eens een evaluatie mag neerschrijven over een jazzalbum, in dit geval de plaat “About Last Night” van de Amerikaanse zangeres Leslie Vincent uit Minneapolis, Minnesota. Zij wordt in de Amerikaanse vakpers regelmatig vergeleken met grote vrouwelijke blues- en jazz-sterren als Norah Jones en/of Amy Winehouse, voornamelijk omwille van haar soulvolle stemgeluid bij de jazzy nummers op haar platen. “About Last Night” is haar tweede album en volgt op debuutplaat “These Foolish Things” uit 2020. Het nieuwe album herbergt tien liedjes die bijna allemaal handelen over het universele thema ‘liefde’ en liefdesverdriet zoals in het swingende door Irving Berlin gecomponeerde “What’ll I Do”, “No Moon At All” en de knap door pianospel begeleide songs “How You Loved Me On Mars” en afsluiter “This Time The Dream’s On Me” die jazzliefhebbers zeker kennen in de versies van o.a. Tony Bennett, Ella Fitzgerald, Harry Connick Jr. of Alison Krauss. Nog meer dansbare swing krijgen we in de door Leslie Vincent zelf gecomponeerde prachtige albumopeningstrack “Psychedelics With You”, de eerste single uit deze plaat die u op de tweede audiovideo kunt beluisteren en ook “If I Were A Bell” zorgt voor dansbare muziek. De eerste video laat u echter kennismaken met het laid back gezongen “Icetown Blues” die de over tonnen persoonlijkheid beschikkende Leslie Vincent hier live zingt en daarmee een verklaring geeft over de oorsprong van de gerechtvaardigde vergelijkingen met het werk van Norah Jones. Ook de liedjes “No Moon At All”, de oneindig vaak gecoverde jazzstandard “Stars Fell On Alabama” en het sensueel klinkende “Black Coffee” laten deze gelijkenis duidelijk horen. De typisch bij jazzmuziek horende instrumenten worden hier vakkundig bespeeld door arrangeur Ted Godbout op piano, Matt McIntyre op contrabas, Mitch Van Laar op trompet en Ben Ehrlich op drums. Andere instrumentale bijdragen komen van Tommy Boynton op gitaar, Tony Balluff op klarinet en een vierkoppig strijkersensemble op violen, altviool en cello. (valsam)
|